Mi az oka annak, hogy a gázolaj átlagára közel 50 forinttal több mint a benziné?

Többen szegezték nekünk a kérdést az elmúlt hetekben, hiszen az elmúlt néhány évben 20 forintnál nem emelkedett magasabb szintre a két termék ára közötti különbség. Ez a november 7-től érvényes benzinár csökkenést követően már pontosan 44 forint lesz!

Gondolhatnánk józan paraszti ésszel, hogy ilyenkor a gázolajnak szezonja van. A mezőgazdaságban szeptembertől egészen november végéig – csapadékosabb időjárás esetén december közepéig – a betakarítási munkák és a szántás miatt komoly kereslet jelenik meg a benzinkutakon. Ha már úgyis tankolnak gázolajat a nagy felhasználók, ártól függetlenül, akkor esetleg az árat is magasabb szinten lehet tartani? Ez részben a nyári időszakra is igaz, hiszen itt is a mezőgazdasági munkák és az ipari felhasználás miatt, illetve a növekvő lakossági felhasználás miatt általában magasabb árakkal találkozhatunk a kutakon.

Az elmúlt hetekben kellett az olajfinomítóknak váltani téli minőségű üzemanyagokra. Ahhoz, hogy már a téli szabványnak megfelelő üzemanyagot tudjanak gyártani, először a finomítóknak ki kell árulni a nyári szabványos üzemanyagokat. A készletek ennek megfelelő alakítása is hatással lehet az árak alakulására?!

Horváth Ágnes, a MOL vezető közgazdásza az Indexen jelentetett meg egy hosszabb elemzést az olajárak alakulásáról, és az azokat befolyásoló tényezőkről, melyben kitért a dízel árát alakító hatásokra:

“Sokat beszélünk az nyersolaj-kereslet és -kínálat alakulásáról, de az olajipart már egy ideje egy 2020-ban életbe lépő szabályozási változás tartja lázban.

A tengeri üzemanyagok kéntartalmát ugyanis 3,5%-ról 0,5%-ra csökkentik 2020. január 1-jén. 

A környezetbarátabb megoldás felé való elmozdulás nyilván üdvözlendő, azonban a szektor a változást 2025-re várta, amit viszonylag váratlanul hozott előre a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet.

Nincs ugyanis elegendő kínálat alacsony kéntartalmú olajtermékekből, ezért a megfeleléshez a hajók egy részének a kezdeti időszakban várhatóan gázolajat kell majd töltenie a tankjába (azt feltételezve, hogy a maradék szűrőket szerel be vagy LNG-t használ majd üzemanyagként). A gázolaj-vásárlás talán a legdrágább módja annak, hogy elkerüljék a büntetést, ezért ha a fuvarozók nem akarnak tönkre menni, ez csak átmenetileg jelenthet megoldást.

 

 

Ugyanakkor a 2020-as év körüli időszakban ez várhatóan jelentősen megnöveli a gázolaj iránti keresletet, szűkítve ezzel a dízelkínálatot a személyautók és teherautók számára.”

A szinte rekordnak számító árkülönbség azonban nem vigasztal senkit sem. A benzines autót hajtók sem örvendeznek csak azért mert ennyivel olcsóbb a 95-ös a gázolajnál, hiszen közel 390 forint a benzin átlagára.

Egy hozzászólás a(z) “Mi az oka annak, hogy a gázolaj átlagára közel 50 forinttal több mint a benziné?” bejegyzéshez

  1. Na ez már megint csak magyarázás, aminek se füle, se farka!
    A legtöbb Európai országban olcsóbb valamivel a gázolaj a benzinnél, a maradék országokban majdnem azonos áron árulják az üzemanyagokat. MIÉRT???? Na erre tegyenek valami értelmes magyarázatot!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.